Paginakop - alles

Wat zijn bijwerkingen van cocaine?

Cocaïne kent een aantal bijwerkingen of risico's. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:
  • ontsteking van neusslijmvlies
  • vermoeidheid
  • depressie
  • ruzie
  • problemen met hart en bloedvaten
  • gewichtsverlies
  • verslaving

Ontsteking neusslijmvlies

Een bijwerking van het snuiven van cocaïne is dat je neusslijmvlies ontstoken kan raken. Dat kan leiden tot een pijnlijke of bloedende neus. Bij veelvuldig snuiven kan zelfs een gat in je neustussenschot ontstaan. Cocaïne kan in je voorhoofdsholte komen en daar verstoppingen en hoofdpijn veroorzaken.

Vermoeidheid en depressie

Cocaïne onderdrukt je vermoeidheid waardoor je over je grens heengaat en je reserves aanspreekt. De dagen na het gebruik van cocaïne kun je erg moe zijn en je neerslachtig of somber voelen.

Ruzie

Als je regelmatig cocaïne gebruikt, kun je erg veranderen voor je sociale omgeving. Veel cokegebruikers worden koel, afstandelijk, arrogant en egoïstisch, waardoor ze snel ruzie krijgen. Over het algemeen heb je dat zelf niet of in ieder geval minder snel in de gaten, omdat je zelf blaakt van het zelfvertrouwen.

Hart en bloedvaten

Cocaïne is slecht voor je hart en bloedvaten. In combinatie met alcohol wordt deze belasting voor je hart nog groter.

Gewichtsverlies

Door cocaïne verbruik je extra energie. Tegelijkertijd remt cocaïne je eetlust. Hierdoor kan je weerstand verminderen en kun je gewicht verliezen.

Verslaving

Cocaïne kan leiden tot verslaving. Het gaat dan vooral om hele sterke geestelijke afhankelijkheid. Het sluipende gevaar van coke is dat je heel lang het gevoel kunt hebben dat je je cocaïne gebruik goed onder controle hebt. En van het ene op het andere moment is het genotscentrum in je hersenen overprikkeld en ben je verslaafd. Die verslaving voel je niet aan komen en kan erg hardnekkig zijn.